A versenyképesebb Magyarországért program egyes adóintézkedéseinek megvalósítását szolgáló törvények módosításáról szóló T/8015. számú törvénytervezet a megszokottnál lényegesen kevesebb személyi jövedelemadót érintő módosítást tartalmaz. A javaslatok jelentős része a megváltozott jogszabályi környezethez igazítja az Szja.tv. jelenlegi szabályait.
A törvénytervezet Szja-ra vonatkozó módosításának bizonyos pontjai a nyári adócsomagban kihirdetett módosításokhoz kapcsolódnak.
1. 2019. augusztus 23-tól az Szja. tv.-be bevezetésre került a magánalapítvány fogalma. E szerint magánalapítványnak minősül az alapító, a csatlakozó vagy az alapító, a csatlakozó hozzátartozója, mint kedvezményezett érdekében a Polgári Törvénykönyv rendelkezései szerint létrehozott alapítvány, továbbá a nem közhasznú vagyonkezelő alapítvány, feltéve, hogy kizárólag magánszemély alapító, csatlakozó által rendelkezésre bocsátott vagyonnal vagy kizárólag magánszemély által a vagyonkezelő alapítvány vagyonkezelésébe adott vagyonnal és ezek hozamaival gazdálkodik.
A magánalapítvány vagyona terhére -ide nem értve a hozamot-a kedvezményezett részére történő kifizetés adómentességet élvez, feltéve, hogy nem minősül a magánszemély tevékenysége ellenértékének. Az alapítvány hozamából a kedvezményezett részére történő kifizetés osztaléknak minősül, feltéve, hogy nem minősül a tevékenység ellenértékének. Ha a kedvezményezett magánszemély részére valamely tevékenysége ellenértékeként történik kifizetés, az egyéb jövedelemnek minősül.
- A magánalapítvánnyal összefüggő módosítást tartalmaz a törvénytervezet, mi szerint a magánalapítvány a magánszemély, mint kedvezményezett javára történő vagyoni juttatás céljából, a bizalmi vagyonkezelő a bizalmi vagyonkezelési szerződés teljesítése céljából tartós befektetési szerződést köthet. Az így megkötött TBSZ szerint keletkező vagyon hozamának adókötelezettségére a TBSZ szabályai vonatkoznak, az adókötelezettségeket a magánalapítványnak/bizalmi vagyonkezelőnek kell teljesítenie.
- Ehhez kapcsolódóan az osztalékra vonatkozó szabályok is módosulnak. A tervezet értelmében nem kell osztalékként figyelembe venni az osztalékból azt a részt, melynek forrása az alapítvány/ vagyonkezelő által megkötött TBSZ-ből származó hozam.
2. 2019. július 28-tól a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedélykiadásának rendjéről szóló 239/2009. Korm. rendelet az egyéb szálláshely-szolgáltatással kapcsolatos fogalom meghatározása módosult. Egyéb szálláshely szolgáltatást már csak gazdasági társaság nyújthat. Egyéni vállalkozás keretében, továbbá önálló tevékenységet végző magánszemélyként magánszálláshely - szolgáltatási tevékenység folytatható. Ennek megfelelően kerül az Szja. tv.-be átvezetésre az egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenység helyett a magánszálláshely-szolgáltatási tevékenység elnevezés.
3. 2019. december 31. napját követően is adómentesnek minősül:
- az erdőgazdálkodásban dolgozó, valamint az onnan nyugdíjba ment magánszemély évi öt tonnát meg nem haladó tűzifajuttatása,
- a bányászatban dolgozó, valamint az onnan nyugdíjba ment, magánszemély évi öt tonnát meg nem haladó szénjárandósága,
- a villamosenergia-iparban dolgozók számára jogszabály alapján nyújtott villamos energia árkedvezmény.
Az adómentesség feltétele továbbra is az, hogy a magánszemély a kedvezményes juttatásra való jogosultságát 2009. december31-ig megszerezte.
4. A törvényjavaslat értelmében a jövedelem megállapítása során költségként nem számolható el az átalányadózó mezőgazdasági kistermelő által a tárgyévi átalányban megállapított jövedelem 75 százaléka után fizetendő szociális hozzájárulási adó, és a tételes költségelszámolást választó, nemleges nyilatkozatot benyújtó őstermelő által a tárgyévi bevételének 4 százaléka után fizetendő szociális hozzájárulási adó.