SALDO Zrt. logo
Cikkek, hírek

Konzorcium és az áfa

áfa önkormányzat

Önkormányzat részére teljesített konzorciumi ügyletek áfajogi megítélése

 

Az önkormányzatok építmények létrehozásával kapcsolatos közbeszerzési kiírásain rendre konzorciumok (közös ajánlattevők) jelentkeznek. Célszerű ennek érdekében megvizsgálni, hogy mire kell figyelni forgalmi adózás szempontjából e szerződések esetében.

A konzorcium fogalmát a magyar jogban többhelyen is megtalálhatjuk, de a lényegét tekintve a 272/2014 (XI.5.) Korm. rendelet értelmező rendelkezésében szereplő megfogalmazást akár általános érvényűnek is tekinthetjük:

konzorcium: több kedvezményezett támogatásával megvalósuló projektek esetében a részes felek (tagok) polgári jogi szerződésben szabályozott munkamegosztásán alapuló együttműködése a projekt közös megvalósítása, valamint ennek érdekében közös gazdasági érdekeik előmozdítása és erre irányuló tevékenységük összehangolása céljából,”

A megfogalmazásból látható, hogy a konzorcium lényegét tekintve egy polgárjogi társaság. Talán annyi különbség megfogalmazható a polgárjogi társaság és a konzorcium között, hogy a konzorcium esetében kötelező (rendre a megrendelő kívánságára) egy képviselőt kijelölni a tagok közül, aki a harmadik személyekkel kötött szerződések esetében képviseli a konzorciumot. A polgárjogi társsaságok esetében viszont minden tag képviseletre jogosult.

A magyar gazdaságban rendre a pénzügyi szektorban, a kutatás fejlesztésben és az építőiparban találkozhatunk konzorciumokkal, azonban egészen perifériális területen is találkozhatunk konzorciumi megállapodással.

A forgalmi adózás terén leszögezhetjük, hogy konzorciumi megállapodás, mint polgárjogi szerződés alapján létrejött szervezetet (konzorciumot) nem tekinthetjük az Áfa törvény alanyának azon oknál fogva, hogy a konzorcium nem jogképes személy. A konzorcium minden tagja önálló adóalany, azonban a tagok összessége nem minősül együttesen Áfa alanynak.

A tagok közötti munkamegosztás a konzorciumi szerződésben kerül szabályozásra, míg a harmadik féllel kötött szerződésben a konzorciumra rendre egyetlen szervezetként tekintenek.

Vagyis például egy építésre létrejött konzorcium esetében a harmadik féllel kötött szerződésben nem kerül részletezésre, hogy a konzorciumok tagjai külön-külön konkrétan mit teljesítenek a harmadik fél felé csak az együttes vállalás részletei kerülnek rögzítésre. A harmadik féllel kötött szerződések esetében bármelyik tag egyetemlegesen felel a többi tag teljesítéséért, vagyis az összteljesítésért.

Azonban a konzorcium tagjai között létrejött szerződésben (konzorciumi szerződés) az egyes tagok részteljesítései, kötelezettségei és jogai pontos megfogalmazásra kerülnek.

A konzorcium által harmadik féllel kötött szerződés esetében a konzorcium egyes tagjai szerződnek a harmadik féllel (egyetlen szerződésben), és annak ellenére, hogy a szerződésben a tagok részteljesítései rendre nem kerülnek meghatározásra, a konzorciumi tagok saját teljesítményüket külön-külön számlázzák a harmadik fél felé. Nyilván biztosítani kell, hogy az egyes tagok számlázásai összességében ne haladják meg a szerződéses értéket. Ennek érdekében a konzorcium vezetőjének ellenőriznie kell az egyes tagok által kiállított számlákat, vagyis rajta keresztül postázzák a számlát a megrendelőnek. A harmadik féllel kötött szerződésben általában belefogalmazzák, hogy a számlát csak a konzorciumi képviselő nyújthatja be a megrendelőnek, így biztosítják, hogy a szerződés teljes összegével összhangban legyenek a tagok által kiállított számlák összesített összege.

A fentiekkel ellenétben, az adóhatóság álláspontja szerint nem kifogásolható az a gyakorlat, amennyiben a harmadik féllel kötött szerződésben kikötésre kerül, hogy a számlát csak a konzorcium vezetője küldheti meg a harmadik félnek, és a konzorciumi szerződésben arról rendelkeznek, hogy a konzorciumi vezető saját nevében számlázza az egyes tagok teljesítményeit, és a tagok külön számlázásra nem jogosultak, úgy a konzorcium vezetője számlázhatja ki a konzorcium együttes teljesítését a harmadik félnek. Az ilyen megállapodás esetében a konzorciumi tagoknak a saját teljesítményüket kell számlázni a konzorciumi képviselőnek, gyakorlatilag olyan módon, mintha a tagok alvállalkozói lennének a konzorciumi vezetőnek (ténylegesen nem alvállalkozók). Mivel a NAV álláspontja szerinti számlázás nem követi le a polgárjogi kötelmeket, így személy szerint nem értek egyet az álláspottal, de nem vitatnám, mivel a végeredményt tekintve különös jelentősége nincs a kérdéskörnek a forgalmi adózás szempontjából.

A konzorciumi szerződésben az egyes költségek viselőiről és a költségek áthárításáról rendelkezni szükséges. Vannak olyan költségek, amelyek egyetlen tagnál merülnek fel, azonban a többi tag munkáját is elősegítik, így azok felosztása indokolt a tagok között. Például az építkezésen egyetlen tag bérli a toronydarut, de minden tag használja azt a tevékenységéhez szükséges emelőfeladatok ellátására, így a daru díját fel kell osztani a tagok között. E költségátterhelések az áfa rendszerében értelmezhető adótárgyak, szolgáltatások, illetve termékértékesítések, vagyis azokat számlázni szükséges a tagoknak.

Szintén számlázni szükséges a tagok között az olyan feladatok ellátását is, amely feladatok az egyetemleges felelősségből erednek. Például, ha az egyik tag nem tudja ellátni a harmadik féllel kötött szerződésből erdő, a konzorciumi szerződésben ráosztott feladatot és ezt egy másik tag látja el, így ezt számlázni szükséges a mulasztó tag felé. Természetesen a konzorciumi szerződésben eltérően is rendelkezhetnek, így például a feladatot ténylegesen ellátó személy számlázhatja a teljesítést a harmadik fél felé, így a tagok közötti számlázásra nincs szükség.

 

Kérdése van? Elakadt? Segítünk! Hívjon vagy írjon a tanacsadas@saldo.hu e-mail címre!

2024-10-09

Adótanácsadásra van szüksége? Cége nehezen boldogul a számviteli,
munkaügyi problémákkal? Kérjen tőlünk személyre szabott ajánlatot!

Releváns cikkek

Összes olvasása

Iratkozzon fel a SALDO hírlevelére
és mi naprakészen tartjuk adóügyekben!