SALDO Zrt. logo
Cikkek, hírek

Elérte a 365 millió forintot egy adatvédelmi bírság

adatvédelem gdpr

Figyelem, ez a cikk több mint egy éve nem frissült!

![adatvdelemi_birsag.jpg](https://saldo.hu/storage/app/uploads/public/630/5da/c8b/6305dac8b7a0a656452951.jpg) ##Az Adatvédelmi Hatóság egy német bankra sújtott le. Egy németországi bank meglévő és korábbi ügyfeleinek adatait is elemezte. Szokványos magatartás ez, több bank, cég él eme lehetőséggel, azonban egy valami hiányzott: az érintett személyek hozzájárulása az elemzéshez. Vajon milyen elemzés zajlott a banknál és milyen célból? A bank elemezte az ügyfelek digitális használati magatartását, továbbá értékelte többek között az alkalmazásboltokban történő vásárlásokat, a bankszámlakivonat-nyomtatók használatának gyakoriságát és az online banki átutalások teljes számát a fiókon belüli szolgáltatások igénybevételéhez képest. És ha mindez nem lett volna elég, az eredményeket egy másik hitelintézet adataival is összevetették, ahol azok kiegészítésre is kerültek. A cél az volt, hogy azonosítsák a digitális médiát fokozottan használó ügyfeleket, és promóciós céllal intenzívebben szólítsák meg őket elektronikus kommunikációs csatornákon keresztül. Néhány ügyfél előzetes tájékoztatásban ugyan részesült, azonban ez az adatvédelmi hatóság szerint nem helyettesíti a szükséges hozzájárulást, hiába hivatkozott a bank a jogos érdekeinek érvényesítésére jogalapként. Az utóbbi időben jelentős számban fordultak elő olyan esetek – nem csupán Németországban –, amikor az adatkezelő kiértékeli az ügyfelek azon adatait, amelyeket eredetileg profilalkotási célból jogszerűen dolgoztak fel. Ehhez néha külső szolgáltatókat vesznek igénybe, vagy azokkal hasonlítják össze eredményeiket. **A potenciális ügyfeleknek szóló reklámozás valóban az adatkezelő érdeke.** A jogalkotó azonban ezt az érdeket kevésbé fontosnak minősíti azzal, hogy az érintettek számára egyszerű tiltakozási lehetőséget biztosít. **Az érdekek mérlegelésekor figyelembe kell venni az ügyfelek ésszerű elvárásait.** Az érintettek általában nem számítanak arra, hogy az adatkezelő (pl. a bank) hatalmas adatbázist készít és használ bizonyos termékkategóriák vagy kommunikációs csatornák iránti hajlandóságuk azonosítására. Ezekben az esetekben a felelősök ezért nem hivatkozhatnak érdekek mérlegelésére, ehelyett beleegyezést, hozzájárulást kell szerezniük. **Ha külső szerveket is bevonunk (pl. hitelügynökségek), akkor az élet különböző területeiről származó adatok összekapcsolhatók és pontosabb profilok készíthetők. Azonban az ügyfelektől ehhez is hozzájárulást kell kérni.** A bírság megállapításakor az Adatvédelmi Hatóság figyelembe vette, hogy a cég (még) nem használta fel értékeléseinek eredményeit, valamint az eljárás során is együttműködött a hatósággal. **Ha kétségei merültek fel, hogy milyen esetekben szükséges az ügyfél hozzájárulása, keressen minket!**

2022-08-24

Adótanácsadásra van szüksége? Cége nehezen boldogul a számviteli,
munkaügyi problémákkal? Kérjen tőlünk személyre szabott ajánlatot!

Releváns cikkek

Összes olvasása

Iratkozzon fel a SALDO hírlevelére
és mi naprakészen tartjuk adóügyekben!